Masz pytanie?
Wyszukiwarka
pl gif en gif
Wizyt:
Dzisiaj: 1Wszystkich: 55069
Teraz polecamy
Stanisław Mazuś, Osty, olej na płótnie, 52x71,5, oprawiony

Stanisław Mazuś_Osty

Cena:4200.00PLN
Promocje
  • Do końca promocji pozostało:
    dni
    0
    0
    godzin
    0
    0
    minut
    0
    0
    sekund
    0
    0
    David Pataraia, Optyczna deformacja, olej/deska, 65x90, 2016, rama

    David Pataraia_Optyczna deformacja

    Cena:5200.00 » 4600.00PLN
  • Do końca promocji pozostało:
    dni
    0
    0
    godzin
    0
    0
    minut
    0
    0
    sekund
    0
    0
    Wacław Sporski, Kombinatoryka, olej/płótno, 80x80, 2015, bez ramy

    Wacław Sporski _Kombinatoryka

    Cena:4100.00 » 3700.00PLN
  • Do końca promocji pozostało:
    dni
    0
    0
    godzin
    0
    0
    minut
    0
    0
    sekund
    0
    0
    Wacław Sporski, Oczarowanie, olej/płótno, 100x125, 2016, bez ramy

    Wacław Sporski_Oczarowanie

    Cena:7100.00 » 6500.00PLN
  • Do końca promocji pozostało:
    dni
    0
    0
    godzin
    0
    0
    minut
    0
    0
    sekund
    0
    0
    Alex Sporski, Żubr, olej/płótno, 120x100, 2016, bez ramy

    Alex Sporski_Żubr

    Cena:3700.00 » 3000.00PLN
  • Do końca promocji pozostało:
    dni
    0
    0
    godzin
    0
    0
    minut
    0
    0
    sekund
    0
    0
    Gienadij Pitsko, Ciche szczęście, olej na płótnie, 70x80cm, 2015

    Gienadij Pitsko_Ciche szczęście

    Cena:3500.00 » 2800.00PLN
Subskrypcja

Alternatywna rzeczywistość

"Syntezy i korespondencje. Sporscy art. Chwila niczym klejnot”.

Październikowy wieczór w Teatrze Wielkim w Łodzi dostarczył wielu atrakcji i wzuszeń alternatywnych do codzienności. Premiera opery 'Eugeniusz Oniegin' Piotra Czajkowskiego w reż. Pawła Szkotaka, twórcy alternatywnego poznańskiego Teatru Biuro Podróży i alternatywne światy malarskie Wacława Sporskiego i Alexa Sporskiego/ syna zespoliły się w jedno kulturalne wydarzenie. Na tej wyjątkowej artystycznej gali spotkali się miłośnicy sztuk wszelakich, kolekcjonerzy, artyści, mecenasi, przyjaciele sprzed lat i Ci nowi, zainspirowani dziełem, sympatią i wyjątkową atmosferą miejsca i ludzi.

W nomenklaturze wyjątkowego artystycznego wieczoru correspondance des arts, synkretyzm, synergia, byty równoległe, wzajemne oddziaływania czy wreszcie alternatywna rzeczywistość, będąca tytułem wystawy malarstwa Wacława i Alexa Sporskich tworzą spójną całość. Synteza - bo wspólnota sztuk. Bo po dziś dzień twórcy różnych dziedzin inspirują się, poszukując uniwersalnego języka sztuki. Gdy muzyka prowadziła do powstawania obrazów, rzeźby prowokowały pisanie poematów a barokowe theatrum sacrum z efektami połączenia malarstwa, rzeźby i światła w otoczeniu muzyki miało za cel wzbudzić u widza silne emocje - to właśnie opera, gatunek powstały w baroku najpełniej owo marzenie o wspólnocie sztuk urzeczywistniała i koncepcję syntezy sztuk spełniała, łącząc rozmaite tworzywa. Późniejsi wielcy Chopin, Słowacki, Norwid, Berlioz, Gounod, Delacroix, Wagner, rodzimy Wyspiański, owo estetyczne barokowo – romantyczne corespondances des arts - urzeczywistniali.

Wieczór w operze i wernisaż malarstwa nie są zatem dziełem przypadku. Są potwierdzeniem, że sztuka dociera do różnych zmysłów i że artyści czerpali i czerpią zeń inspirację. Malarskie ujęcia znajdziemy u Herzoga, Żuławskiego, Andrzeja Wajdy. Możemy przypuszczać, że Piotr Czajkowski inspirował się malarstwem. A wiemy na pewno, że literaturą i malarstwem inspirował się Paweł Szkotak, reżyser ‘Eugeniusza Oniegina’. Konstruktywistami chociażby.

Nieprzypadkowe jest też spotkanie malarskich światów Wacława Sporskiego i Alexa Sporskiego – syna. Wspominając o pokrewieństwie, o wielkich rodach malarskich, przychodzą na myśl Kossakowie, dzieła Bruegelów czy metafizyczne widzenia Witkacego i ojca Stanisława Witkiewicza, którego pedagogika wobec syna też nie była dziełem przypadku, niby dawał wolność w twórczym rozwoju ale sytuował się w pozycji mistrza, kontrolował, nieustanie inspirował. Co było najważniejszym doświadczeniem kształtującym Wacława Sporskiego, jakiego artystę chce widzieć w synu, czy odżegnuje się od autorytarnego mentora i jaka jest relacja dwóch artystów – dziś te i wiele innych pytań zadajemy Sporskim. Bohaterom malarskiej wystawy opatrzność i talent pozwoliły iść drogą sztuki. Wacław Sporski i Alex Sporski/syn artyści z potrzeby duszy i z powołania prezentują swoje dzieło: obrazy pełne ukrytych znaczeń, alegorii i symboli, piękne, nastrojowe niosące określone treści, malarstwo przedstawiające, figuratywne z bogactwem motywów biblijnych, mitycznych, portretów kobiet wcielających się w legendarne postacie ale też roztańczonymi krajobrazami i naturą widzianą we właściwy mistrzom płótna sposób. Cytaty, dialogi z mistrzami minionych epok stanowią źródło inspiracji i artystycznej korespondencji. Obecni prerafaelici, malarze niderlandzcy, surrealiści, symboliści… ‘Alternatywna rzeczywistość’ Sporskich to rozpoznawalna poetycka, majestatyczna wizja i estetyka z charakterystyczną szlachetną gamą kolorów, światłem, przestrzenią, formą. Ulubionym przez Mistrza Wacława kolorem indygo. Ich malarstwo przeniesie nas na pewno w świat baśni i fantazy, wieloświatów o wiele bardziej intrygujących niż codzienna równoległa rzeczywistość. Tu nawet życie martwej natury gotowe jest do czarodziejskich przemian, a zapatrzone dziewczynki z lalkami są wspomnieniem dzieciństwa, próbą ocalenia, alternatywą do współczesnego dynamicznego świata.

Wacław (1960) i Alex (1983) Sporscy artyści malarze z Grodna na Białorusi, tam tworzą i mieszkają, tam ukończyli artystyczne uczelnie. Wacław ukończył Państwową Szkołę Plastyczną im. A. K. Glebowa w Mińsku (1979 r.), Alex – grodzieński Uniwersytet im. Janki Kupały. Świetni warsztatowo i wizjonersko profesjonalnie zajmują się malarstwem. Wystawiają w kraju i za granicą (Polska, Litwa, Holandia, Japonia), prace cieszą oczy wielu prywatnych kolekcjonerów na świecie. Należą do Towarzystwa Plastyków Polskich przy Związku Polaków na Białorusi.

Witkacy marzył, by podarować widzom „możność innego widzenia świata, pobudzić maksymalnie to poczucie dziwności, tajemniczości, niezgłębialności istnienia. Bez tego naprawdę nie warto żyć”. Czy to będzie Witkacowskie „Spotkanie w jednorogiem w górach skalistych”, ‘Kompozycja ze śpiącą królewną i potworem” czy Alexa ‘Drzewo poznania’ albo ‘Krótkotrwały towarzysz podróży’ lub Wacława ‘Oczarowanie’ - zatrzymajmy się na chwilę, zapatrzmy w metafory, symbole i malarskie widzenia artystów wyjątkowych. Przyglądajmy się światom zewnętrznym i wewnętrznym, równoległym i alternatywnym. Podziwiajmy wszystko inne „możliwe”, science fiction i fantasy, scenkę w parku, majaczące przedmioty, tajemniczą Ofelię i księżycowy pejzaż. Rozważmy czym jest owa alternatywna rzeczywistość? Co jest pozorem, baśnią, snem a co prawdą? Nie starajmy się na siłę nic zrozumieć. Bądźmy. Pozwólmy sobie na umiejętność domysłu, chwytania spraw nieoczywistych. Dajmy się zaprosić do malarskich przestrzeni, nieporuszonych i zarazem pełnych ruchu zakamarków, traktując każdą minutę tego spotkania jak klejnot. Chwilę. Dzień. Miejsce. Ludzi. Dzieło. Co by było, gdyby jednorożec w górach skalistych spotkał śpiącą królewnę? Wychodząc poza życiowy, schematyczny pogląd ‘normalnego życia’ dopiszmy swoją alternatywną rzeczywistość. Z inspiracji i w poszukiwaniu własnego szczęścia.

„Alternatywna rzeczywistość” jest integralną częścią międzynarodowego projektu pn. Słowiańskie Widzenia Malarskie, promującego twórczość artystów z Polski, Białorusi, Ukrainy, Serbii i Albanii. Promocja, ekspozycje i wystawy realizowane są od 2012 roku. Zbiorowa wystawa artystów z Białorusi pn. Transgraniczna Strefa Sztuki odbyła się w Łodzi w 2014 roku. Wystawa Wacława i Alexa Sporskich jest kontynuacją projektu w zakresie indywidualnych prezentacji artystów.

Serdecznie podziękowania kieruję do Pana Pawła Gabara, Dyrektora Teatru Wielkiego za partnerstwo przy realizacji projektu. Dziękuję Pracownikom Teatru Wielkiego za sympatię i profesjonalizm. Fundacji Promocji Sztuki 'Niezła sztuka' za wsparcie medialne. Za fotorelację z wernisażu dziękuję Panu Lechowi Wadlewskiemu. Kolekcjonerom, mecenasom, artystom i przyjaciołom Galerii Sztuki Kookaburra Studio za miły kulturalny i twórczy wieczór - dziękuję. 

Renata Cieszkowska – Mosiołek, kurator wystawy

Wernisaż 29 października 2016 roku Teatr Wielki Łódź

Ekspozycja czynna: 30 października - 30 listopada 2016 Teatr Wielki Łódź

6 grudnia 2016 - 6 stycznia 2017 Muzeum Mazowieckie Płock

 

Facebook